آخرین اخبار
احمدفرید فرقانی فرد هنرمند مینای خانه بندی

معرفی میناکاری به روش خانه بندی

در مینای خانه بندی ابتدا خانه هایی ایجاد می شود، سپس پودر مینا داخل آنها قرار می گیرد و خانه هایی توسط قلم و چکش بر روی حجم ضخیمی ایجاد و داخل گودی ها قلم زنی انجام می شود.
اشتراک گذاری
25 آذر 1400
1009 بازدید
نویسنده : اکبر خرمی
منبع : گلد نیوز
کد مطلب : 143

احمدفرید فرقانی فرد هنرمند مینای خانه بندی بر روی طلا و نقره، درمورد میناکاری و مینای خانه بندی به گروه آموزش و پژوهش گلدنیوز گفت:

میناکاری به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از آنها، مینای خانه بندی است.

میناکاری ازدیرباز در ایران بوده است و طبق بررسی های انجام شده توسط بزرگان هنرشناسی مانند آقای پوپ ،در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران بزرگ، مینا کاری انجام می شده است.

خواستگاه این هنر بین النهرین فعلی بوده و از آنجا به سایر نقاط پخش شده است. این هنر در هر منطقه ای که راه یافته بنابر خصوصیات زندگی اجتماعی، آداب و سنن و فرهنگی که داشتند، دستخوش تغییرات و باعث ایجاد گونه ها و تنوع فرم های مختلفی از این هنر شده است.

میناکاری اصفهان

در ایران بیشتر مینای نقاشی انجام می شده و خواستگاه آن هم اصفهان بوده است. معمولا در مینای نقاشی زیرساخت کار مس است و یک لعاب سفید و لعاب های رنگی دیگر روی این نقاشی ها اضافه می شود و بر روی آن یک پخت دیگر انجام شده و در نتیجه، ظرف هایی مانند بشقاب، گلدان و زیورآلات به وجود می آید.

میناکاری، مینای خانه بندی

معرفی مینای خانه بندی

فرقانی فرد در ادامه و در معرفی میناکاری خانه بندی گفت: نوع دیگر میناکاری، مینای خانه بندی است. همان طور که از اسم آن مشخص است در این نوع میناکاری ابتدا خانه هایی ایجاد می شود و سپس پودر مینا داخل آنها قرار می گیرد و خانه هایی توسط قلم و چکش بر روی حجم ضخیم ایجاد و داخل گودی ها قلم زنی انجام می شود.

در فرمی که ما مشغول به کار هستیم، خانه ها توسط بافت ملیله به وجود می آید و با دست گل و برگ ها ساخته می شوند و در نهایت روی حجم اولیه جوش داده می شوند، حجم اولیه توسط خود ما با دست ساخته می شود. این دست سازه ها می تواند قندان، جعبه جواهرات و یا انواع زیورآلات باشد، سپس ملیله ها طی مراحل مختلف، روی آنها جوش می خورند و پودر مینا داخل این خانه ها قرار می گیرد و در داخل کوره از دمای ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه تا مدتی گذاشته می شود که پودر مینا مجددا روی کار ذوب شود.

پایتخت های مختلف میناکاری

این هنرمند اظهار داشت: مینا کاری یکی از هنرهایی است که توسط هنرمندان در شهرهای مختلف وجود داشته است و در هر دوره ای یک شهری پایتخت میناکاری بوده است به همین دلیل نمی توان گفت قطع به یقین خواستگاه هنر میناکاری در ایران به کدام شهر تعلق دارد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که ما با بعضی از افراد که خواستگاه میناکاری را از اهواز می دانند اختلاف نظر داریم و نظر ما در این مورد این است نباید خواستگاه تمام میناکاری را از اهواز بدانند.

اهواز پایتخت مینای صبی

نوعی از میناکاری به نام مینای صبی در اهواز انجام می شود که این هنر قطعا از اهواز شروع شده و شکی در آن نیست. این میناکاری به مینای سیاه هم معروف است که عموما افراد در گذشته از این نوع مینا استفاده می کردند اما اخیرا رنگ هم در مینا وارد کردند و در زیورآلاتی که می سازند مینای رنگی هم دیده می شود.

نکته پایانی

فرقانی فرد در پایان گفت: مینایی که در کار ما مورد استفاده قرار می گیرد مینای سنگی است که ماده اولیه آن سیلیس و اکسید فلزی است که هر اکسید فلزی یک رنگ را به آن سیلیس می دهد و مقداری هم مواد کمک ذوب به آن اضافه می شود که دمای ذوب سیلیس از ۱۴۰۰ درجه به ۸۰۰ یا ۸۵۰ درجه برسد. اما ماهیت آن همان سیلیس است یعنی شیشه ای که در دمای ۵۰ تا ۸۰۰ درجه ذوب می شود.

این مینا دوباره در ملیله ها ذوب می شود و طی مراحل مختلف رنگ بندی گوناگونی را به کار اعطا می کند و در نهایت اگر زیرساخت نقره باشد، کارها، آب طلا می خورند و به شکل اجسام متنوعی شکل می گیرند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

خواستگاه ملیله کاری در ایران
به گزارش سرویس هنری

خواستگاه ملیله کاری در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.