آخرین اخبار
کسی که قصد دارد یک طراح خوب باشد باید مطالعه بصری داشته باشد

کپی کاری یا ایده پردازی؟ پیش نیاز طراحی خلاقانه چیست؟

یک طراح دستی باید در زمینه های مختلفی اطلاعات درستی داشته باشد.
اشتراک گذاری
14 خرداد 1401
784 بازدید
نویسنده : منصوری
منبع : گلدنیوز
کد مطلب : 615

اولین قدم در ساخت طلاوجواهر طراحی آن است. در ایران برخی از طلاسازان و جواهرسازان برای خود طراح دارند و برخی دیگر هم ندارند و از طرح های دیگران کپی می کنند اما در کشورهای خارجی هر برندی برای خود طراح دارد و این فرآیند به صورت گام به گام انجام می شود.

بعدسازی در طراحی
بعد از ایده پردازی، مرحله بٌعدسازی است که می توان با نرم افزار متریکس ایده مورد نظر را بٌعد دار کرد و به وسیله آن به ایده مطرح شده حجم و سایز داد. تا ۲۰ سال پیش نرم افزار متریکس وجود نداشت و طراحان ایده های خود را به صورت دستی پیاده می کردند و فرآیند طراحی طبیعتا زمان بر می شد زیرا طراحان به سختی وزن دلخواه خود را در طراحی دستی به دست آوردند.

تجربه لازمه ایده پردازی
ایده پردازی در طراحی جواهرات بستگی به تجربه دارد در واقع بعد از کسب تجربه و یادگیری می تواند به ایده های خوبی برسد به عنوان مثال یک شاعر زمانی می تواند شعر را به صورت فی البداهه بگوید که دایره لغات و اطلاعاتی که در زمینه شعر دارد، کافی باشد. در ایده پردازی هم به همین شکل است در واقع اگر یک طراح طلاوجواهر اطلاعات کافی در زمینه طراحی داشته باشد می تواند به صورت فی البداهه و شکیل ایده پردازی کند.

یک ایده پرداز باید به مواردی که در اطراف خود یا طبیعت می بیند فکر کند و آنها را به صورت یک انگشتر، آویز یا گوشواره مجسم کند. ایده پرداز با این کار به خود تمرین می دهد و طرح ها را در ذهن خود مرور می کند تا به یک ایده خوب بپردازد.

وابستگی طراحی به سلایق مناطق مختلف ایران
در ایران سبک خاصی مانند مینیمال، آرت دکو، کانسپت یا سبک های دیگر روال نیست در حقیقت ایرانیان به دنبال محصولی هستند که مد می شود و این مدل ها هم از خارج از کشور وارد ایران می شود.

در ایران برندهای مطرحی هستند که صرفا طراح مخصوص خود را دارند و از سبک خاصی پیروی نمی کنند اما طرح هایی که برای مناطق و شهرهای مختلف در نظر می گیرند، کاملا با یکدیگر متفاوت است زیرا تولیدکنندگان سلایق شهرها و مناطق دیگر را به خوبی شناسایی کرده اند و طرح های خود را بر اساس آنها پیش می برند به عنوان مثال طلایی که برای شهرهای جنوبی انتخاب می شود، نسبت به شهرهای دیگر آبکاری متفاوت تری دارند.

مطالعه بصری لازمه ایده پردازی
جواد کیخا یکی دیگر از طراحان طلاوجواهر است که به خبرنگار گلدنیوز گفت: کسی که قصد دارد یک طراح خوب باشد باید مطالعه بصری داشته باشد در واقع طرح های برندهای معروف جهان را ببینند و با طراحی طلاوجواهر در سطح جهانی آشنا شوند، طراحی ها را تجزیه و تحلیل کنند، از خود بپرسند علت محبوبیت این برندها در میان مردم چیست؟ در طرح ها این برندها چه سبک خاصی دیده می شود که توانسته اند عامه پسند باشند؟

کپی کاری یا ایده پردازی؟
کیخا اضافه کرد: طراحان می توانند طرح های طراحان دیگر را ببینید اما از آنها کپی نکنند. طراحان اگر قصد دارند شبیه به طرح هایی که می بینند طلا یا جواهری را طراحی کنند؛ طرحشان باید حداقل ۳۰ درصد با طرح اصلی متفاوت باشد که بتوانند آن طرح را متعلق به خود بدانند و به نام خود ثبت کنند.

طراحان خلاق با دیدن طرح های گوناگون و متنوع می توانند ایده پردازی های نوینی در این زمینه داشته باشند در حقیقت آنها می توانند طرح های مختلفی را با یکدیگر ادغام و یک طرح جدید طراحی کنند.

سلایق مختلف در انتخاب طلاوجواهر
او با اشاره به سلایق متفاوت مردم ایران در خرید طلاوجواهر بیان کرد: در ایران سلیقه های متفاوتی برای خرید طلا وجود دارد و سلیقه هر منطقه ای با مناطق دیگر متفاوت است به عنوان مثال مردم جنوب ایران محصولات سنتی و سنگین می پسندند اما در تهران، مشهد، اصفهان و… گرایش انتخاب ها به سمت محصولات صنعتی، مدرن و سبک است.

اصول طراحی در ایده پردازی
او با تاکید بر دانستن اصول طراحی افزود: هر طراحی باید اصول طراحی را بداند زیرا هر طرحی که در آن اصول طراحی و ساخت رعایت نشود، قابل ساخت نخواهد بود و آن ایده و طرح به مرحله تولید نخواهد رسید به عنوان مثال در تولید ضخامت دیواره های یک طرح محدودیت وجود دارد زیرا طرح مورد نظر نیاز به یک ضخاومت حداقلی دارد که جهت استفاده استحکام و دوام نیز داشته باشد و زمانی که طرحی در نرم افزار طراحی می شود باید به طوری ساخته شود که قابل استفاده باشد به عنوان مثال برای ساخت یک آویز باید طوری طراحی شود که در هنگام استفاده از آن، به پوست صدمه نزد. بنابراین ایده ها بایدبه طوری طرح شوند که هم وزن و هم استحکام قابل قبولی داشته و مقرون به صرفه باشند همچنین رعایت این موارد نیازمند به تجربه طراحان است.

کیخا در پایان به طراحان تازه کار توصیه کرد: برای اینکه یک طراح خوب باشید هیچ راه میان بٌری وجود ندارد و افراد در این حرفه به مرور زمان تجربه کسب می کنند و از طریق نمونه کارهایی که ارائه می دهند، پیشنهادهای شغلی برای آنها فراهم می شود.

نوشته های مشابه

نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان گامی برای گشایش دروازه صادرات طلا
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان: در نمایشگاه امسال اصفهان کشورهای ترکیه، امارات و آفریقای جنوبی به دلیل تحریم ها تحت لوای برندهای ایرانی شرکت کرده اند.

نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان گامی برای گشایش دروازه صادرات طلا

خرداد طلایی در نمایشگاه اصفهان
پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گران‌‌‌بها، گوهرسنگ‌‌‌ها، ماشین‌‌‌آلات و صنایع وابسته از امروز در محل نمایشگا‌‌‌ه‌‌‌های بین‌المللی اصفهان دایر شد.

خرداد طلایی در نمایشگاه اصفهان

وضعیت بازار ارز، سکه و طلا در هفته گذشته
علیرغم کاهش هشت دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی، به دنبال افزایش تقاضایی که در بازار ارز از روز پنجشنبه شکل گرفته است، هر دلار با افزایش قیمت مواجه شده و در نتیجه سکه و طلا را هم گران کرده است.

وضعیت بازار ارز، سکه و طلا در هفته گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.