آخرین اخبار
نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز: ضوابط اختصاصی ، دولت را مکلف می کند که زنجیره قانونی و رسمی این صنعت را تعریف کند.

تعریف زنجیره قانونی صنعت طلا

به گزارش روابط عمومی اتحادیه و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ در نشست تخصصی فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه صادرات طلا، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت: ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دولت را مکلف می کند که زنجیره قانونی و رسمی این صنعت را تعریف کند و فعالین در این زنجیره به فعالیت بپردازند.
اشتراک گذاری
18 بهمن 1400
827 بازدید
نویسنده : سردبیر
منبع : گلد نیوز
کد مطلب : 471

دولت به دنبال تعریف زنجیره قانونی صنعت طلا است

علی اکبری نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تمام فعالان صنعت در حوزه های خاص مشمول قواعد و قوانینی هستند. در سال های گذشته این قوانین برای صنعت لوازم خانگی، کالاهای اساسی، دارو و پتروشیمی اعمال و پیاده سازی شده است و روند و روال این پیاده سازی در این صنوف مورد رضایت بوده است. این روند در خصوص طلا نیز به همین صورت است.

این ضوابط اختصاصی دولت را مکلف می کند که زنجیره قانونی و رسمی این صنعت را تعریف کند و فعالین در این زنجیره به فعالیت بپردازند و هر کسی خارج از این زنجیره فعالیت کند، به عنوان فعال غیرمجاز تعریف می شود.

پرسش های کلیدی

در ادامه این نشست تخصصی، محمدرضا خسروی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان طلاوجواهر اصفهان چند سوال از علی اکبری پرسید:

چرا پشت درهای بسته، یک سری قوانین غیر کارشناسی شده تصویب می شوند؟

چرا برای تصویب یک قانون به این مهمی صرفا اتحادیه شهر تهران دعوت می شود؟

چرا اصفهان به عنوان قطب طلای ایران و همچنین شهرهای دیگر برای تصویب این قانون دعوت نشدند؟

چرا هر قانونی در صنف طلا به تصویب می رسد، باید از طریق رسانه ها به گوش ما برسد؟

در کدام کشور این قانون تصویب شده است؟

اعمال نظرات اتحادیه ها در ماده های قانون

علی اکبری در پاسخ به خسروی افزود: در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۱ پیش نویس این دستورالعمل برای همه دستگاه ها و اتحادیه ها ارسال شد. از آن تاریخ تقریبا ۸ ماه گذشته است و انتظار می رفت که اتحادیه ها، نظرات خود را در این مورد در قالب یک صفحه کتبی ارسال کنند.

علی اکبری با تاکید بر اعمال تغییرات متناسب با نظر اصناف گفت: بعضی از ماده های این قانون با حضور نمایندگان صنف و طبق دیدگاه های اتحادیه هایی که نظرات خود را ارسال کرده اند، تغییر کرده است و این طور نبوده است که پشت درهای بسته تصمیم گیری شود.

او بیان کرد: بر خلاف سازمان امور مالیاتی، سامانه جامع تجارت که به عنوان زیرساخت این ضوابط است سابقه فعالیت ۴ ساله دارد. درواقع قبل از صنعت طلا در پتروشیمی، لوازم خانگی، صنعت تایر و کالای اساسی مثل برنج و … زیرساخت هایش پیاده شده است.

بعد از تصویب ضوابط هم با وزارت صمت جلسه ای خواهیم داشت که بر اساس همین ضوابط، زیرساخت های آن پیاده سازی شود. البته در خود ضوابط هم زمان بندی کار مشخص است.

این طور نیست که بعد از ابلاغ به یک باره همه موظف به اجرا باشند. بلکه فرصت کافی وجود دارد تا وزارت صمت زیرساخت ها را آماده کند و صنف هم آموزش های لازم را ببیند.

اصلاح آئین نامه حمل مسافری طلاونقره

حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران در ادامه این نشست گفت: یکی از دلایلی که در جلسات هیچ خروجی ای وجود ندارد این است که تصمیم گیرندگان پشت میز جلسات نمی نشینند و جلسات را به نمایندگان خود می سپارند.

در بخش حمل مسافری طلاونقره متاسفانه آیین نامه هایی که نوشته شده است دارای اشکال است. توریستی که با هزار زحمت وارد کشور می شود تنها میتواند ۱۵۰ گرم زیورآلات طلا و ۳۰۰ گرم زیورآلات نقره با خود ببرد! در حالیکه اگر آئین نامه اصلاح شود حمل مسافری طلاونقره میتواند افزایش داشته باشد. در حال حاضر حمل مسافری مصنوعات نقره (ظروف نقره و …) ۳کیلوگرم است ، چرا حمل مسافری زیورآلات نقره نتواند به ۳کیلوگرم افزایش پیداکند؟

موانع اخذ مجوز برای نمایشگاه های برون مرزی

او با تاکید بر وجود موانع برای برگزاری نمایشگاه های برون مرزی افزود: برای گرفتن مجوز هیئت تجاری یا گرفتن غرفه در نمایشگاه های خارج از کشور موانع بسیاری وجود دارد و مجری باید برای گرفتن مجوز چالش های بسیاری را سپری کند. این امکان وجود دارد که هیئت تجاری به صورت آزاد و بدون اخذ مجوز، روانه خارج شود اما نکته مهم این است که خواستار این موضوع هستیم که هیئت را در قالب هیئت تجاری سازمان توسعه تجارت و با پرچم جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نمایشگاه های خارجی اعزام کنیم. تسهیل این تعاملات مقدمه نگاه صادراتی در تولیدکنندگان و تجار ایرانی است که امیدواریم با کمک مسئولان انجام شود.

عدم حمایت سازمان ها از تولیدکنندگان خرد

شفائی با اعلام اینکه تولیدکنندگان خرد در صنف طلاوجواهر که قابلیت تولید حجم زیادی از محصولات بازار را دارند متاسفانه مورد بی مهری قرار میگیرند، گفت: در ایران به صنعت طلاوجواهر به صورت سنتی نگاه می شود. متاسفانه سازمان ها نه تنها از این افراد (تولیدکنندگان خرد) حمایت نمی کنند بلکه پیش روی آنها نیز سنگ می اندازند و همین عامل موجب می شود این افراد از این صنف خارج شوند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این پتانسیل ها در قالب یک صنعت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ایران از نظر تولیدی به ترکیه خواهد رسید.

نوشته های مشابه

ترس سرمایه گذاران در بازار نقره
در بازارهای جهانی قیمت نقره به زیر سطح ۲۲ دلار در هر اونس رسید و به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۰ نزدیک شد

ترس سرمایه گذاران در بازار نقره

اطلاعیه مهم پلیس امنیت اقتصادی درباره بازار ارز
به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا، پلیس امنیت اقتصادی کشور در اطلاعیه‌ای مهم، انجام هرگونه معاملات فردایی ارز، سکه و طلا را برابر قانون ممنوع اعلام کرد.

اطلاعیه مهم پلیس امنیت اقتصادی درباره بازار ارز

تحلیل تکنیکال طلا چهارشنبه ۲۵ خرداد
به لحاظ تکینکال، حرکت نزولی قیمت طلا با کاهش مومنتوم روبرو شده و همین امر فلز زرد را به سمت ۱۸۲۰.۰۰ دلار سوق داد.

تحلیل تکنیکال طلا چهارشنبه ۲۵ خرداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.